Turbo Timer, Starter, Relay & Vacuum

wiring basic untuk turbo timer, wiring starter dan kegunaan relay. digalakkan menggunakan tape untuk balut wayar yang berkualiti kerana kalau menggunakan tape murah lama kelamaan dia akan tertanggal atau terbuka dengan sendiri. contoh boleh guna tape 3m atau brand loytape. terbaik ialah gunakan heat shrink yang boleh didapati di mana-mana kedai menjual peralatan letrik.





diagram di atas merupakan diagram basic untuk memasang turbo timer. 3 wayar utama seperti di atas dah dapat menghidupkan turbo timer anda. ini khusus untuk wiring wira/mitsu. terdapat wayar lain lagi iaitu wayar untuk safety yang disambungkan pada wire handbrake tetapi kebanyakan kedai acc tidak menyambungkan wire ini.

perkara yang tidak kurang penting juga ialah wire untuk bypass alarm, jadi semasa timer countdown anda tidak perlu menunggu sehingga enjin mati baru boleh tekan alarm untuk arm kereta anda. cara untuk menguji wire alarm ialah, lihat kat module alarm dan cari wayar yang supply 12v semasa kunci pada posisi on. potong wayar ini dan sambung ke wayar solid blue kat suis kereta, khususnya wira. kalau alarm standard wira wayar alarmnya ialah green stripe blue kat module alarm.




Starter





diagram di atas ialah bagi menambahkan relay pada starter kereta. kebiasaannya kalau starter lemah bolehlah dibuat seperti ini untuk menguatkan lagi starter kereta.


Relay





dua diagram dia atas ialah untuk menambahkan relay pada alat acc kereta seperti horn, lampu, spotlight dan sebagainya. hanya ikut diagram di atas.


Fungsi Vacuum Meter



terima kasih
selamat berpuasa & selamat hari raya